Presentatie

Film, theater en debat

Film

Op 17 januari 1979 vertoonde het filmhuis haar eerste voorstelling: Una Giornata Particolare. Een mooie aanleiding om die exact 40 jaar later opnieuw te vertonen. De start van een jaar van superlatieven. Meer dan 18.000 bezoekers (+20%) zagen meer dan 140 titels (+20%) in meer dan 750 voorstellingen (+40%)! Waaronder 1.500 bezoekers in de tuin van Hotel Villa Ruimzicht bij Bohemian Rhapsody op de slotavond van het Buitenfilm Festival.

Maar het belangrijkste was een sprong naar voren in de programmering die ons langzaam klaarmaakte voor het vertonen in 2 zalen. Waar we de afgelopen jaren langzaam doorgegroeid waren naar vertoningen elke dag, werden dat er in 2019 bijna altijd 2 per dag (en vanaf de opening van zaal 2 in december 4!). Vergrootte aandacht voor de programmering (en het in de aanbieding hebben van grotere hoeveelheden voorstellingen en bezoekers) leidde tot een steeds actuelere programmering met voor het eerst landelijke premières (films die vanaf de start ook in de Gruitpoort te zien zijn, net als in Arnhem of Amsterdam) of een start in de weken erna. Films als Green Book en Roma draaiden in de Gruitpoort voor het eerst in het land ook in een klein filmtheater. Voor de kleinere, kwetsbare film, documentaire en klassieker gaan we steeds op zoek naar verbindingen, momenten en haakjes om het juiste publiek te vinden. Van Gerhardrichterdag inclusief aspergelunch tot mantraoptredens. Met de première van Instinct (met Carice van Houten) in september draaide voor het eerst een film vanaf de start gelijktijdig in VUE Doetinchem én in de Gruitpoort.

Sinds oktober verzorgt de programmaleider film ook de programmering van Filmhuis Zevenaar. Een dagelijkse vertoner die in 2020 naar 2 zalen zal groeien. Zoals de Gruitpoort in 2019 deed. Met veel inzet en huisvlijt van Gruitpoorters en leveranciers en slim gebruik makend van het opgebouwde relatienetwerk, is in een paar maanden tijd het voormalige jongerencentrum omgeturnd tot een intieme filmzaal met luxe uitstraling, ondanks het bescheiden investeringsplaatje. Een zaal waar de Gruitpoort trots op kan zijn en nu al niet meer zonder kan. In de openingsmaand kwamen bijna 750 mensen in zaal 2 naar in totaal 60 voorstellingen. Toen net voor de start van zaal 2 het filmfonds ons uitnodigde om als groot theater voortaan in aanmerking te komen voor de vertonersregeling Nederlandse Film was het duidelijk: sinds 1 december is de Gruitpoort een middelgroot filmtheater met een programmering die bij klanten, distributeurs en collega-theaters opzien baart, waar je 4 keer per dag actuele relevante filmhuisfilms ziet, waar de brede kwaliteitsfilm de ruimte krijgt het publiek te vinden en de kwetsbare film op een innovatieve wijze wordt geprogrammeerd.

Theater

Theater beperkte zich in 2019 voor het eerst tot lokaal theater. Grid voorstellingen, Maskerade, Whatever Happens, Doetinpop. En 10 succesvolle voorstellingen van het Einde van het leven. In huis ontwikkeld zelfgeagendeerd urgent theater, geschreven en geregisseerd door huistheatermaker Jos Spijkers. Die op de jubileumdag 13 december in vijf delen zo goed liet zien waarom het zo jammer is dat we het Gruitpoorttheater zoals het was verloren zijn. Gelukkig is Jos er nog en proberen we zodra hij tijd en energie heeft hem te faciliteren voor een nieuwe voorstelling.

Debat

De Gruitpoort bestendigde zijn positie als de plek waar het gesprek gevoerd wordt. Door lezingen en gespreksvormen van buitenaf, maar bovenal door vaste waarden Nieuwscafé en Onderwijsgeprek. Het Nieuwscafé heeft zijn niche gevonden. Warme lokale onderwerpen voor een ouder publiek. De Gelderlander brengt elke maand de verhalen die leven en/of een menselijke kant verdienen naar de mensen toe. Minder scherp dan we ooit voor ogen hadden, maar wel hoger gewaardeerd. En als het onderwerp er naar is (Domus, Ziekenhuis) ook mét discussie. Het Onderwijsgesprek is na de start eind 2018 in 2019 succesvol vervolgd. Alle scholen financieren ook het 2e seizoen, waarin het concept inhoudelijk steeds strakker komt te staan en we daarmee ook voor de scholen meer waarde toevoegen. De editie over jongens trok zoveel belangstelling dat deze naar de kleine zaal van Amphion werd verplaatst. Er is, bij gebrek aan onderwerp met goede gasten, geen Nieuwscafé Extra geweest. De 2 edities van Filmdebat: De toekomst van de democratie met Otwin van Dijk en Goede Buren met Buurtplein trokken slechts een handvol bezoekers. We moeten dus op zoek naar nieuwe bestendige producten naast de pijlers Onderwijsgesprek en Nieuwscafé.