Peuter Power kunstproject

Feest!

In opdracht van Bredeschool netwerk Doetinchem organiseert de Gruitpoort elk jaar het Peuter Power kunstproject voor 17 peuteropvanglocaties en kinderdagverblijven. In samenwerking met Bibliotheek West-Achterhoek maken we de vertaling van verhaal naar beweging, spel en zang. Kunstdocenten verzorgden dit jaar vertellingen, voorstellingen en workshops op locatie voor peuters, ouders en pedagogisch medewerkers met het thema ‘Feest’.

Inspireren pedagogisch medewerkers

Het doel is om de pedagogisch medewerkers te inspireren om vanuit speelsheid en het zelf bewegend spelen, te komen tot dansante activiteiten. We gebruiken daarvoor de werkvorm ‘teacher-in-role’ waarin de groepsbegeleider zelf een rol speelt en daarin beweging en dans uitlokt en stuurt. We beogen daarmee een impuls te geven aan het inzetten van dans/beweging in een groep.


We faciliteren een dubbel effect: peuters ervaren een workshop van de kunstdocenten en de kunstdocenten proberen tegelijkertijd de pedagogisch medewerkers te inspireren met interventies en werkvormen om tot dans te komen. Bijvoorbeeld door concentratie en inleving te creëren bij een groep waardoor er ‘magie’ ontstaat. Een magisch moment waarin je even helemaal opgaat in wat er gebeurt en je als vanzelf meegenomen wordt in het hier en nu.


Maar boven alles willen we de pm-er vooral laten genieten, uitnodigen om mee te doen en het vooral leuk te gaan vinden!

'Heel bijzonder om te zien dat peuters die het vaak nog moeilijk hebben in onze cultuur, of onzeker zijn, zo opgingen in jullie muziek, gebaren, attributen en in jullie'

Kom je op mijn feestje?

Actrice Mik zingt: "Kom je op mijn feestje, mijn feestje, mijn feestje? Kom je op mijn feestje, ik ben Mik en wie ben jij?"


Een meisje met grote bruine ogen kruipt tegen de juf aan. Nogmaals begint Mik te zingen "Ik ben Mik en wie ben jij?"


Zachtjes fluistert het meisje: "Sanna." De pianiste begint haar naam te zingen. Sanna (3,5) giechelt erom.


Mik zingt door: "Kom je op mijn feestje, mijn feestje, mijn feestje? Kom je op mijn feestje, ik ben Mik en wie ben jij?"


Mik hurkt bij een jongentje (3 jaar) met kort haar en veel gel erin om zijn hanenkam omhoog te houden. "Ik ben Mik en wie ben jij?"


Hij roept hard en verwachtingsvol zijn naam: "Maikel!", waarop de pianiste begint te spelen en ook met zijn naam een eigen liedje maakt.


Maikel krijgt zichtbaar rode wangen en glimmende ogen, hij lijkt wel ontroerd. Als het liedje stopt is het heel stil, Maikel haalt diep adem en zegt zachtjes: "Zo, mooi."

'De voorstelling bij ons op locatie inspireerde ons hoe je op een andere manier een verhaal kunt vertellen. Geweldig om te zien dat peuters zo’n lange tijd zo ontzettend geboeid konden blijven'